onsdag den 3. oktober 2007

Socialisering

Socialisering i et fritidshjem

Den primære socialiseringsproces deles i dag mellem forældre/familie og pædagoger, idet børnene tidligt kommer i institution og tilbringer megen tid der. Socialiceringsprocessen omhandler også læren om gode omgangsformer, moral og normer, og det er blevet en vigtig opgave i institutionerne. I frititdshjemmene omgås børnene mange mennesker og lærer de sociale spilleregler. Familierne har for travlt til at det udelukkende kan læres derhjemme. Det er vigtigt at den voksne har tid til at lytte, trøste, snakke, hjælpe, hygge og at der er tid til det enkelte barn.

Den sekundære socialiseringsproces fylder mest i Fritidsjemmet. Her lærer børnene at omgås andre børn og voksne. Derudover lærer de deres roller i henholdsvis skole, fritidshjem og hjemmet. Man lægger fra fritidshjemmet vægt på god omgangstone, respekt for den enkelte og fællesskabets betydning. Hvordan børnene klarer sig i den sekundære socialiseringsproces afhænger meget af deres habitus og hvordan de har indlært den primære socialiserings proces

Ingen kommentarer: